היטל השבחה מה זה
נדל"ן

היטל השבחה – מדריך לשנת 2023

היטל השבחה מה זה? מתי צריך לשלם אותו? איך נקבע התשלום?
על כל השאלות הללו, נענה בכתבה הבאה.

כמה מילים על היטל השבחה

אם יש ברשותכם קרקע או נכס, בוודאי שהייתם רוצים מתישהו לשדרג אותם. האופציות לעשיית השדרוג הן על ידי בנייה של קומה נוספת בבית, הוספת מרפסת או הגדלה של זכויות הבנייה על הקרקע עצמה. מה שכן, על פי החוק במדינת ישראל, על כל שדרוג זה, יש לשלם מס. אותו מס נקרא גם "היטל השבחה". זהו תשלום חובה. מי שמטיל את המס הזה הוא גוף הנקרא הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. חשוב לציין שהתשלום עומד על 50 אחוזים משווי ההשבחה.

מתי משלמים היטל השבחה?

למעשה, המס הזה משולם כאשר יש מכירה של הדירה או כאשר מנצלים בפועל את הזכויות להשבחת הנכס או כאשר מקבלים היתר בנייה.

כמה מילים על השבחת נכס

רוב היטלי ההשבחה חלים על נכסים כמו, דירות גג, דירות גן ובתים צמודי קרקע. כאשר יש אישור מטעם הוועדות המקומיות, ניתן להוסיף קומה נוספת, מרפסת לדירה בבניין ואפילו לבנות על גג הנכס.

כמה מילים על השבחת קרקע

מדובר על השבחה הכוללת את הגדלת זכויות הבנייה על שטח מסוים. נחדד שיש מקרים בהם הרשות המקומית תיתן אישור להגדלת זכויות הבנייה לכל השטחים שיש באזור או בשכונה מסוימת ויש מקרים בהם היא תיתן אישור למגרש מסוים וספציפי.

פטור מהיטל השבחה

יש מקרים מסוימים בהם ניתן לקבל פטור מהיטל השבחה. להלן חלק מהמקרים:

-במידה והקרקע נמצאת באזור שיקום וזאת על פי חוק בינוי ופינוי.

-במידה והקרקע נמצאת בשכונת שיקום.

-במידה והאזור הוכרז כאזור הפטור מתשלום היטל השבחה וזאת על פי צו הממשלה וכמובן באישור הרשות המקומית.

-במידה ומדובר במוסדות ציבוריים כמו, מוסדות חינוך, מוסדות תרבות, מוסדות בריאות וכו'.

-במידה ומדובר בדירת מגורים או בקרקע שהבעלים עליה זכאי לסיוע מטעם משרד הבינוי.

מה יכול להשפיע על שיעור היטל ההשבחה?

בגדול, השיעור הקבוע בחוק הוא 50 אחוזים משווי ההשבחה. חשוב לחדד שניתן לקזז משווי זה, הוצאות כמו עלויות שיפוץ או עלויות בנייה.

מי קובע את גובה היטל ההשבחה?

למעשה, כאשר יש אישור של תכנית הבנייה, נשלח שמאי מקרקעין מטעם הוועדה המקומית. איש מקצוע זה בוחן את עליית הערך של הקרקע או של הדירה. על פי ההערכה שלו, ייקבע סכום התשלום. נציין שלבעל הנכס, יש אפשרות לערער את ההחלטה.

איך מבוצע חישוב היטל ההשבחה?

מדובר על שיטת חישוב פשוטה לפיה, נבחן השטח שרוצים להוסיף לנכס והוא מוכפל בשווי מטר בנוי באזור. מה הכוונה? נניח אם בוצעה תוספת בנייה של 20 מטרים וכל 1 מטר באזור שווה כ-10,000 שקלים, אז שווי ההשבחה יהיה 200,000 שקלים. שימו לב, מסכום זה אפשר לקזז הוצאות על עלות הבנייה, עלות החומרים וכו'.

אולי גם תאהב...