עצות לבחירת מתווך נדלן
נדל"ן

עצות לבחירת מתווך נדל"ן ומה לעשות לפני שחותמים על הסכם

רגע לפני שאתם בוחרים מתווך נדל"ן, נשמח לשתף אתכם במדריך שלנו.
מוכנים? אנחנו מתחילים!
הכתבה בשיתוף עם ברהום תיווך נדל"ן בהרצליה

טיפ מס' 1 – עשו סקר שוק וקראו המלצות

לפני שאתם בוחרים מתווך, בקשו המלצות מחברים, מכרים או תושבים בשכונה שלכם.
כמו כן, חפשו גם המלצות ברשת האינטרנט. אל תוותרו על סקר שווק והשוואה בין המתווכים הפועלים באזור בו נמצא הנכס שלכם. בדקו גם מתווכים עצמאיים וגם משרדי תיווך.

טיפ מס' 2 – מקצועיות המתווך

כאשר אתם בודקים לגבי מתווך הנדל"ן, בדקו האם יש לו הכשרה מקצועית לשיווק בנדל"ן והאם יש לו רישיון תיווך בתוקף. מלבד זאת, בדקו האם משרת התיווך שלו היא המשרה הבלעדית בה הוא עוסק או שיש לו עיסוקים נוספים. הדבר חשוב ויכול להשפיע משמעותית על הזמינות שלו.

טיפ מס' 3 – אופי פעילות מתווך הנדל"ן

חשוב לבדוק האם המתווך משתמש בכל מיני דרכים לפרסום הנכסים שלו. לדוגמה, פרסום בעיתונים, הפצת גלויות בדיוור ישיר, אירועים של בתים פתוחים, שיווק נכסים באמצעות אתר אינטרנט ועוד.

טיפ מס' 4 – יכולת מכירה

מומלץ לשאול את מתווך הנדל"ן לגבי הנכסים שהוא מכר וכמה זמן לקח תהליך המכירה.
כמו כן, אפשר גם לשאול האם הנכסים נמכרו במחירים ריאליים.

טיפ מס' 5 – עמלה

לפי החוק ולפי מה שמקובל, מחיר שירותי תיווך הוא 2 אחוזים מערך הנכס בתוספת מע"מ.
הוא יתקבל גם מהמוכר וגם מהקונה. אם מדובר על השכרת דירה, אז התעריף הוא דמי שכירות של חודש אחד בתוספת מע"מ מכל אחד מהצדדים.

טיפ מס' 6 – בלעדיות

יש מתווכים שידרשו מכם בלעדיות על הנכס. מה הכוונה? הם יהיו היחידים שיוכלו להתעסק במכירת הנכס. חשוב גם להכיר את החוק בנושא שמגביל את תקופת הבלעדיות ל-6 חודשים בלבד. במסגרת תקופה זו, המתווך חייב לשווק את הנכס בלפחות 2 דרכים ממגוון דרכים כמו, פרסום בשלט חוצות, פרסום בשני כלי תקשורת, ביקור בית, דיוור ישיר ועוד.

טיפ מס' 7 – מידע

במידה ואתם מעוניינים לרכוש דירה ממתווך, מומלץ לבקש מידע מפורט על הנכס הכולל גם נתונים לגבי מערכת החינוך, מערכת התחבורה באזור, נתוני פשיעה, שירותים קהילתיים, אפיון האוכלוסייה שמתגוררת באזור ועוד. מי שמחשיב את עצמו כמתווך מקצועי ועם ניסיון בתחום, ידע לספק לכם את כל המידע.

טיפ מס' 8 – החסרונות של הנכס

עליכם לבקש מהמתווך למנות גם את החסרונות של הנכס שאתם עומדים לקנות. הרי לא ייתכן שהכל יהיה מושלם עם הנכס. בהתאם לתגובה שלו, תוכלו לקבל אינדיקציה לרמת אמינותו.

טיפ מס' 9 – צרכים ודרישות

אם הרכישה מתבצעת ממתווך, יש להסביר לו היטב מהם הצרכים ומהן הדרישות שלכם.
הוא צריך להציג לכם דירות רלוונטיות ולא דירות שהוא מעדיף שתרכשו.

טיפ מס' 10 – אל תסגרו עסקת נדל"ן בפזיזות

יכול להיות שתרגישו שהמתווך מנסה לזרז אתכם לחתום על העסקה. אל תחתמו על שום מסמך אם אתם לא בטוחים ב-100 אחוז. כמו כן, לפני חתימה על חוזה, רצוי לעשות הערכת שמאות וביקורת מבנה הנדסית.

אולי גם תאהב...