שיפוצים

בניה מתקדמת – תשובות לשאלות נפוצות

בארץ ובעולם, חל שינוי משמעותי בתחום הבנייה. ניתן לראות שיותר ויותר מבנים נבנים בשיטה הנקראת בניה מתקדמת. מדובר לא רק על מבנים פרטיים, אלא גם על מבני מסחר, מבנים ציבוריים ועוד. המשיכו בקריאת המאמר ותוכלו לקרוא שאלות ותשובות בנושא בניה מתקדמת.

מהי בניה מתקדמת?

מדובר על שיטת בנייה שעושה שימוש באלמנטים מוכנים. הכוונה היא לאלמנטים כמו קירות, מחיצות פנימיות ועוד. כל אלה מיוצרים במפעלים וזאת בהתאם לתכניות הבניה. כאשר כל האלמנטים מוכנים, מעבירים אותם לאתר הבניה ומרכיבים אותם בשטח. ההרכבה נעשית על שלד שעשוי מחומרים חזקים כמו, בטון ופלדה. התהליך הוא מהיר יחסית וגם מדויק. כאשר מדובר על בניה מתקדמת, אפשר להתייחס לשני אספקטים מרכזיים והם המשקל הנמוך יחסית של חומרי הבניה (מדובר על חומרים כמו, לוחות גבס, עץ ואלומיניום) וכמו כן על שלב ההרכבה שניתן לבצע בקלות וגם במהירות.

אגב, בעבר השתמשו בבניה מתקדמת לצורך בנייה של חללים זמניים או חללים קטנים. לדוגמה, יחידות דיור, תוספות בנייה, מחסנים ועוד. כיום, המצב לגמרי השתנה ואפשר לראות שהשיטה הפכה לפופולארית והמון פרויקטים של בניה מתבצעים באמצעותה.

האם יש יתרונות לבניה מתקדמת?

בזכות בניה מתקדמת, אפשר להנות מיתרונות רבים כמו, זמן ביצוע מהיר, גמישות בתכנון, העסקת צוות קטן של עובדים באתר הבניה במקום צוות גדול (מה שיכול להוזיל משמעותית את העלויות), רמת גימור גבוהה של המבנים, בידוד תרמי ואקוסטי מעולה ועוד. כמו כן, יש יתרון נוסף ומשמעותי והוא שמדובר על שיטת בניה חסכונית מבחינת צריכת אנרגיה. כאשר משתמשים בבניה מתקדמת, אין פסולת בנייה או אבק ואפילו הרעש שהיא מייצרת הוא משמעותית נמוך יותר מהרעש של הבניה הרגילה. דבר נוסף שחשוב לציין הוא שבשיטה זו, משתמשים בחומרים ממוחזרים או ידידותיים לסביבה. הדבר הופך את שיטת הבניה הזו לשיטת בניה ירוקה.

מהן העלויות לעומת בניה רגילה?

למעשה, מדובר על עלויות כמעט זהות. מה שכן, חשוב לציין שיש העדפה לשיטת בניה מתקדמת בגלל כל מיני יתרונות נוספים שהופכים אותה למשתלמת, במידה ומסתכלים גם על הטווח הארוך. לדוגמה, אם בבניה מסורתית המשאבים מופנים לכמות הפועלים, לכלי העבודה וגם לבעלי מקצוע ששותפים לבניה, בבניה מתקדמת המשאבים מופנים לרכישה של חומרי בניה איכותיים שיהיו עמידים לאורך זמן רב. כמו כן, תודות לדיוק הרב בשלב התכנון והביצוע, אין חריגות בהוצאות הבניה (מה שכן עשוי להיות בבניה רגילה). אגב, גם בזכות הבידוד האיכותי והחומרים, אפשר לחסוך בעלויות חימום וקירור הבית. כך גם אפשר להפחית משמעותית בהוצאות על תיקונים.

האם יש צורך בהיתר בניה כאשר מדובר על בניה מתקדמת?

האישורים הנדרשים הם זהים לאלה של הבניה הרגילה. כמו כן, בניה מתקדמת כוללת פתרונות מיגון וזאת בהתאם להנחיות פיקוד העורף, כך שאפשר להיות רגועים שהיא עומד בתקן. כאן גם נציין שכל המבנים בבניה מתקדמת מתוכננים על ידי אנשי מקצוע כמו מהנדסים ואדריכלים והם נבנים בהתאם לתקנים רלוונטיים וכמובן נבנים בסטנדרטים גבוהים.

אולי גם תאהב...